Tuesday, July 14, 2009

Catatan 1

Terminal 6/27/2009 11:54 PM


Pada mulanya semua benar2 diluar jangkaan. Ini adalah permulaan sebuah episod baru. Setiap detik merupakan sebuah rantaian rakaman yang berharga. Mungkin. Apa yang pasti banyak persolaan belum terjawab. Hari keberangkatan merupakan hari yang boleh dikatakan serba serbi kekurangan, semuanya berserah pada ketentuanNYA dan Doa 100% kepadaNYA. Perjalanan yang mengambil masa 2jam 30 minit dirasakan begitu lama. Lebih2 lagi dingin yang semestinya menusuk hidung dan menyempitkan ruangan pernafasan. Melihat disekeliling ada yang bertopeng. Ini sedikit membuatkan aku risau. Iyalah penularan sebuah virus berbahaya itu mengecam tidak kira sesiapa pun. Aku memohon agar Allah melindungi aku dan keluargaku dari bahaya itu.


Sesampai di LCCT, terasa seperti sedang bermimpi, melihat langit yang seakan sama seperti langit atas rumah ku. Namun realitinya itu adalah langit di negeri orang. Usai mengambil barangan dari pemungutan kargo, aku meluru keluar. Mencari kelibat-kelibat yang bisa menjawab teka teki ku. Oh. Tidak kelihatan. Ku langsungkan saja kaki menuju ke musolla bagi menunaikan tanggungjawab dan juga bagi memohon petunjuk dariNYA. Alhamdulillah, tidak jauh aku melangkah keluar dari musolla,kelibat yang ku cari-cari kelihatan dari celah2 orang ramai. Uitm. Paparan tulisan kecil dia atas sebuah kad manila berwarna biru. Kiranya itulah yang menyambut aku dan rakan senegeri yang lain.


2009-06-28 23:14
Pandang Pertama


Perjalanan mengambil masa sejam setengah, sempat aku melelapkan mata seketika. Rupanya aku ditempatkan di ceruk bukit bukau, dikelilingi dengan kehijauan yang serba menenangkan. Mungkin sedikit sukar untuk berjalan-jalan. Dari jauh tersergam sebuah bangunan yang ku kira mempunyai 5 tingkat, itulah kediaman yang telah ditetapkan buat kami di Puncak Perdana.


Kabur


Persoalan demi persoalan timbul, namun jawapannya masih belu diketemukan. Masing-masing masih berteka teki. Aku ditempatkan bersama beberapa orang pelajar EDU yang lain. Masih lagi asing antara satu sama lain. Belum sempat berbicara, apalagi untuk cuba mengorek jawapan teka-teki. Perut yang kosong sedari keberangkatan dari tanah kediaman mula memberikan isyaratnya. Alhamdulillah, aku bertemu dengan sebuah keluarga yang datang menghantar anaknya belajar. Mereka sungguh bermurah hati dan peramah, walaupun aku adalah orang asing yang baru saja dikenali. Inilah antara norma berharga kehidupan masyarakat Malaysia kukira. Aku yang serba sendirian pada mulanya, kini berjalan berkumpulan bersama-sama dengan ahli keluarga yang datangnya dari sarawak itu. Walaupun ada bahasa yang aku kurang fahami. Tapi aku cuba untuk memahami, sememangnya ada serba sedikit bahasa yang biasa ku dengarkan di rumah (bahasa brunai). Kenyang aku dibelanja keluarga yang baik hati itu. Gembira. Hari sudah berlanjut ke malam, sudah tiba masa untuk berehat. Cerita ini akan disambung kemudian. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

as you saying :