Tuesday, June 15, 2010

Cerita 3 Bulan Praktikal


"Pelbagai bentuk cabaran yang dihadapi semasa praktikal di SMK Taman Sri Muda antaranya  aku perlu mengajar cepat2 mengikut apa yang dikehendaki oleh mentor, sepantas 1 bab untuk seminggu. Selama 3 bulan  mengajar aku perlu menghabiskan 4 bab untuk di ajar. Cabaran lain ialah aku perlu berhadapan dengan kelas hujung, dan yang lebih menyulitkan lagi ialah subjek yang diajar diletakkan pada masa-masa akhir waktu persekolahan dimana pelajar-pelajar banyak yang ponteng dan sudah bersiap sedia dengan beg sekolah untuk balik. Aku perlu menunggu 10 minit lebih awal di depan kelas untuk mengelakkan pelajar ponteng kelas, aku juga perlu memantau setiap pelajar dan memastikan mereka tidak keluar dari kelas. Pelajar enggan mendengar cakap guru sekiranya mereka ingin ponteng, malah pelajar mencari pelbagai alasan untuk mendapat kebenaran keluar kelas dan ponteng."
Ni adalah ayat skema bagi memaparkan refleksi sepanjang praktikal. Apapun Alhamdulillah segalanya dilalui dengan baik. Mulanya terasa agak-agak sukar.. lebih-lebih lagi aku masih dalam keadan bersedih kehilangan abah.. mulanya aku rasa tidak mampu.. (deep in my heart I feel so sad because there are some people didnt want to consider my situation-- so sad).
Minggu ROS memang minggu blur, nasib ada kawan-kawan sepraktikal dari u lain. Cikgu Su, Jayaveni, Rosmi and Hafezi thanks for the tips, support and sharing. Happy juga ada cikgu skolah yang sudi membantu, xla beban ni terasa berat sangat. :) thanks C. Shanti, C. azuana and of course my mentor. Sebenarnya ramai yang membantu :) there all so nice. Ahha.. sessi berterima kasih lak.. haha.


Macam-macam peristiwa yang sangat manis untuk dikenag-kenang. Kelas yang aku ajar? 5 A, D, E, F dan I dan yang paling slalu jumpa kelas 4 G. So sweet. Banyak sangat yang ku rasa aku pelajari, budak-budak ni pun tolong aku belajar dengan menunjukkan pelbagai karenah yang membuatkan aku xcukup tangan dan suara. The tougher the give the harder I became. I guess. In this 1st time class teaching experience I will never forget. Kad2 warna warni dari pelajar2 sangat sweet, xpernah rasa boring baca. Mesti nak gelak.

No comments:

Post a Comment

as you saying :