Monday, February 11, 2008

Harapan

Perasaan yang telalu bermegah lambat laun akan memakan diri kita sendiri. Namun bila berasa diri terlalu rendah akan menghilangkan nilai hidup dan mencetuskan putus harap. Hidup ini, bila kita fikirkan kita lebih baik, sebenarnya ada yang lebih baik dari kita.. dan bila berfikir hidup kita adalah lebih teruk, sebenarnya ada yang lebih derita dari kita.

Fikirkanlah, Allah tidak akan menguji sesuatu yang diluar kemampuan kita untuk menghadapinya. soalan "kenapa aku" sering terbit dari hati-hati yang berasa kecewa dengan perjalanan hidup. Tapi itu bukanlah alasan yang boleh menyebabkan untuk putus harap. Sesungguhnya segalanya ada hikmah disebaliknya.

Teringat kisah dari seorang sahabat, yang pernah putus kasih. Walaupun tidak jelas apa yang menyebabkan putusnya hubungan mereka. Tetapi ketentuanNya hanya yang terbaik. Jodohnya dipertemukan dengan saudara jauh yang tidak pernah dia bersua. Dia pernah menyatakan lakaran impian hidup bahagia yang diinginkannya. Tidak tersangka jodohnya betul-betul seperti memenuhi apa yang pernah diimpikan. Ketentuan Allah lebih indah dari apa yang pernah kita mimpi-mimpikan. Orang yang bersabar dan memohon padaNya dengan seikhlas hati pasti akan dibantu.

Walaupun kita sekarang seperti jauh untuk mencapai mimpi-mimpi kita, teruskanlah berusaha dan berdoa. Sesungguhnya Allah bukakan harapan yang seluas langit buat kita.. Senyumlah dan jangan mudah mengalah.. masa depanmu menanti di sana :)

No comments:

Post a Comment

as you saying :