Thursday, May 7, 2009

Kisah seorang gadis dan hamster

Larut malam yang sunyi, kelihatan kelibat seorang gadis termenung mengenang dukanya. Tangisnya dalam dan panjang. Hatinya bagai berkecai menjadi serpihan halus. Tika dia sedang leka melayan kesedihan terdengar bunyi yang sudah sekian malam didengarnya.
Itulah tikus peliharaannya, hamster. Sedang ligat berlari dalam rodanya. Terpikat si gadis untuk terus memerhatikan gelagat si kecil comel. Terkadang ia berlari ke kanan ke kiri, melompat-lompat, menggigit-gigit pintu pagarnya dan kemudian kembali bermain rodanya.

Si gadis  meluahkan rasa kepada si hamster. Berkata si gadis:
"Adakah engaku tahu aku sedang berduka wahai hamster.." namun sudah pasti hamster tidak dapat menjawab atau memberi tindak balas untuk memujuk. Hamster terus ligat dengan aktiviti hariannya.

Terfikir si gadis dan berkata "Engkau tidak pernah bosan dan berduka, walaupun dudukmu cuma disangkar kecil itu. Penat engkau rehat. Jaga engkau berlari,melompa, bermain perkara yang sama untuk setiap hari. Setiap hari engkau  bangun dengan penuh semangat, walaupun engkau tahu tidak banyak yang dapat engkau lakukan. Sabar dan tabahnya engkau wahai hamster.."
Di usap-usapnya hamster yang terus berlagak seperti hamster. Tiada henti semangatnya. Seraya sigadis menyambung lagi "Setiap kali kau jaga seperti hari yang baru untukmu walaupun kau duduk ditempat yang sama, begitulah semangatmu wahai hamster. Walau aku tinggalkan kau bersendirian kau tetap sama. Bila aku menyayangimu atau melebihkan mu kau tetap sama.. tetap menjadi dirimu. Tiada apa yang membuatkan semangatmu luntur.. aku kagum denganmu hamster.. kau kuat.. SUBHANALLAH! " terucap kata kekaguman sigadis pada ciptaan yang Maha Agung. Begitu ciptaan Ilahi yang Maha Pemurah memberikan hidayah dan semangat. Kagum sigadis serta beristighfar akan kesilapannya. "Hamster, engkau tetap menjadi dirimu.. tetapi engkau telah bukakan hatiku untuk berfikir.. terima kasih hamster. Esok aku bangun dengan harapan yang baru"

No comments:

Post a Comment

as you saying :