Thursday, May 7, 2009

Jurnal Hati

Rasa pedih dan pilu mengundang. Apa yang termampu dilakukan. Mungkin perlu teruskan diam. Kerana tiada daya untuk berkata lagi. Biarlah kata hati. Apa yang akan terjadi relakan. Terima apa adanya. Berserah dengan pasti kebahagiaan pasti akan datang jua.
Siapa di dalam dunia ini yang dapat menduga kebahagiaan atau kesengsaraan dengan tepat sekiranya kehilangan sesuatu. Masih jauh dan panjang perjalanan yang perlu ditempuh.

Mungkin aku kuat hari ini, tapi, mungkin esok akan goyah.Itulah hati yang rapuh, membentuk akal yang goncang. Perlu diperkuatkan dengan Iman. Hati bersendirian tanpa Iman akan membawa padah. Ianya sangat memerlukan antara satu sama lain. Siapa hati dan akal untuk menduga arus bersendirian. Mudahnya hati ini terusik mempengaruhi akal. Butanya akal ini bila dipengaruhi hati. Membawa hati mati..

Saat ini seperti ada sesuatu yang rasa amat diperlukan. Itulah pujukan Iman, sapaan kekuatan yang menyelamatkan semangat dari tenggelam. Misterinya rasa diri ini. Seakan jauh dan asing tidak dikenali.. bila ianya diduga.

No comments:

Post a Comment

as you saying :